تقـوي از منظـر قـرآن

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1203)                                                                 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )

  ( قسمت یازدهـــم )

تقـوی از منظـر قـرآن

نتیجه تصویری برای بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست : 

 ( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 106   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

چون برادرشان نوح به آنان گفت آیا پروا ندارید

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

( بخش دوم )

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست :

1 ـ تقوای دوری از شرک ، و عقیده به توحید ؛

 

فَسَاَکتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُون

که بهشت برای متّقیان است .

2 ـ تقوی به اخلاص است و دوری از نفاق ؛

 

یا اَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا اِتَّقُواالله وَ کُونوُا مَعَ الصّادِقِینَ

ای مؤمنان ؛

بپرهیزید از این که اخلاص در کردار خویش را

به نفاق و شک بیامیزید ،

قدر خویش را بدانید ،

و از راه غرور برخیزید ،

و با راستان و راستگویان باشید .

3 ـ تقوی به راستی و دوری از ریا ؛

 

اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ المُتَّقِینَ

آری ؛ کار از شایستگان ، شایسته است ،

و از شستگان شسته !

پس کار در عنایت بسته ،

نه در طاعت بسته !

آن کند که خود صلاح داند ،

نه افزاید و نه کاهد !

اراده ، اراده ی او است ،

و مشیّت ، مشیّت او !

4 ـ تقوی به سنّت و ولایت ؛

 

اِمتَحَنَ اللهُ قُلُوبُهُم لِلتَّقوی

دین را از بدعت خالص کرده ؛

و دلهای پاک از بدعت زدوده ،

و به سنّت پیامبر(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) آراسته ،

و به ترس از عقوبت خـــــــدا پاکیزه شده ،

و به شــــــــــرم زنــــــــده ،

و به اخلاص روشن گردیده است !

5 ـ تقــــوای اجتنــاب از گنـــــاه ؛

 

چنانکه در قصّه ی یوسف فرمود :

اِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَ یَصبِر ...

این تقوی اشارت است به خلوت زلیخا با یوسف ،

و این صبر اشارت است به ؛

روز در چاه افکندن یوسف !

چه ؛ هرکسی از معصیت پرهیزد ،

و بر محنت صبر کند ؛

خداوند مزد نیکوکاران را ضایع نکند !

که ؛ اِنَّ اللهَ لا یُضِیعُ اَجرَ المُحسِنِینَ

****************************

توضیح اینکه : در همه آیه های مربوط به این پنج نبیّ

(نوح ، هود ، صالح ، لوط ، شعیب)

همه جا مرسلین را به صیغه جمع آورده ، در صورتیکه هریک از آنها یک نفر مرسل و مستقل بوده اند !  

علت آن است که ؛ خداوند خواست بفهماند که همه انبیاء نور واحدند و هدف و خط مشی شان

یکی است و تکذیب یکی از آنان در حکم تکذیب همه آنان است !

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

موضوع :

نویسنده : بازدید : 0 تاريخ : يکشنبه 19 آذر 1396 ساعت: 20:25
برچسب‌ها :
اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها