«( انـواع آتـش )»

ساخت وبلاگ

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1214 )                                                               

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) 

  

  ( قسمت سوّم ) 

 «( انـواع آتـش

نتیجه تصویری برای کشتی سانچی
 

  

( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

[یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشد که خود را گرم کنید

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

ذکـر آتـش در قـرآن :

 

خداوند در قرآن از شش گونه آتش یاد کرده است :

1 ـ آتش سود و منفعت ؛

اَفَرَاَیتُمُ النّارَ الَّتِی تُورُونَ

آیا آتشی دیدید که از سنگ بیرون آوردید ؟

2 ـ آتش یاری و معونت ؛

اِنفَخُوا حَتّی جَعَلَهُ ناراَ

در آن بدمید تا آـش گیرد .

3 ـ آتش خواری و مذلّت ؛

خَلَقتَهُ مِن نارِ وَ خَلَقتَهُ مِن طِینِ

ابلیس گفت مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک !

4 ـ آتش کفر و عقوبت ؛

اَلنّارَالَّذِی وَعَدَهَا اللهُ الَّذِینَکَفَرُوا

آـشی که خداوند به کافران وعده داده است .

5 ـ آتش سلامت و کرامت ؛

یا نارُ کُونِی بَرداَ وَ سَلاماَ عَلی اِبراهیِمَ ؛

ای آتش ؛ بر ابراهیم سرد و سلامت باش .

6 ـ آتش معرفت و هدایت ؛

إِنِّی آنَسْتُ نَارًا

موسی گفت آتشی یافتم ...

آنچه لازم به توضیح بود اینکه :

عامه ی مخلوقات به نوعی با آتش سرو کار داند

و از آتش سود یا زیان می برند  ؛

ذوالقــــرنیـــــن از آتش  ،

نظام و امنیت ولایت برقرار کرد .

ابلیس از آتشِ مذلّت ، لعنـــــت یافت .

کافر از آتشِ عقوبت ، مزیــــدِ عذاب یافت .

ابراهیـــم از آتش ، کـــــرامت و سلامت یافت .

موسی از آتش ، معرفت و هدایت به دست آورد !

و کسی که به رنج و گرفتـــاری خاصی دچار باشد ؛

با زبان حال به خــــدای خود گوید :

یا رب این آتش که بر جان من است

سرد کن آن سان که کردی بر خلیل

 

البته یک نوع آتش هم داریم بنام آتش درون

که یا از ســـــوزش عشـــق است و درد فــــراق 

و یا از عـــــــذاب وجــــــــدان است و رنــج اختـــلاف

و یا از نتایج جهــــــالـــــت است و وفـــور اختــــــــلاس !!!

نوشتــــــــه انـــــــــد :

 

هنگامی که عقیل پسر ابوطالب برای دریافت مستمری بیشتری نزد خلیفه وقت که برادرش  

امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود آمد ، امام علی علیهالسلام، گویا میله ای را در آتش گذاشتند

تا گداخته شد و عقیل چون از بینایی درستی برخوردار نبود آن آتش را ندید

ولی موقعی که امام(ع) آن میله گداخته را نزد عقیل آورد عقیل از حرارت آن فهمید

که برادر بجای صله و پاداش آتش نزد او آورده ، گفت برادر میخواهی مرا بسوزانی ؟

این است رسم برادری ؟ امام (ع) فرموده باشند که آتش دنیا در برابر آتش آخرت خیلی ناچیز است ،

تو میخواهی برادرت را در آتش آخرت(جهنم) بسوزانی ؟

نقل کرده اند که عقیل از نزد برادر بیرون آمد و از کوفه خارج و راهی شام شد و نزد معاویه رفت ،  

معاویه به گرمی از وی پذیرایی کرد و پاداش فراوان داد !

 

این روایت را برای این نقل کردم تا تذکری باشد به مسئولین وقت

تا در مصرف بیت المال دقت کنند و حقوقهــــای نجــــومی را  

حق نورچشمیها از سفــــــــره انقـــــــلاب ندانند !!!

 

ظریفی با خط خوش نوشته بود :

گر تو از عدل علی خواهی دلیل

یاد کن از آتش و دست عقیـــــل

و بنــده زیر آن بیت نوشتــم :

گر تو از فضل خدا خواهی دلیل

یاد کن از آتش و جسم خلیـــل

نتیجه تصویری برای کشتی سانچی

گویند که آب خاموش کننده ی آتش است ؛ اما در حادثه ی اخیر کشتی سانجی ،

همه ی مردم دنیا دیدند که این کشتی با 32 خدمه و سرنشین و کل محموله ی آن

در وسط دریـــــــای آب سوخت !!!

و همه ی آب هـــــای دریــــا که اطرافش بود

و همه ی تجهیــــــزات مدرن حاصل علـــــم امـــــروز ،

نتوانست آن آتش را خاموش کنـــــــد

و سرنشینان و خدمه آن کشتی مظلومانه سوختند !!! 

فَاعتَبَرُوا یا اُولِی الاَلباب ...

این حادثه غم انگیز و از دست رفتن این عزیزان مظلوم را

 به خانواده های داغ دار این عزیزان تسلیــت عرض می نماییم .

موضوع :

...
نویسنده : بازدید : 12 تاريخ : پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 3:48